Werkzaamheden in november
vrijdag 1 november 2024

Ook in november worden er weer diverse stukken wand en vloer gestort voor de onderdoorgang. Hiermee wordt de uiteindelijke vorm steeds zichtbaarder. Zoals u waarschijnlijk inmiddels weet, verloopt dit storten in stukken die we de ‘moten’ noemen. Op hoofdlijnen zijn er in november weer twee type werkzaamheden: het beton storten en het uitgraven van de onderdoorgang. Hieronder lichten we deze werkzaamheden toe.

Beton storten

Zodra het beton is gestort, begint dit uit te harden. Wanneer het beton voldoende (maar nog niet volledig) is uitgehard, moet het beton op het juiste moment worden afgewerkt. Dat juiste moment wordt bepaald door verschillende omstandigheden, zoals de buitentemperatuur, betontemperatuur en de dikte van het beton. Om deze reden is vooraf niet altijd goed te voorspellen hoelang het proces in zijn geheel duurt en wanneer het beton genoeg is uitgehard om het te kunnen afwerken. De methode voor het afwerken wordt vlinderen genoemd. Het vlinderen zorgt voor een glad, sterk en duurzaam oppervlak. Door het schuren van de vlindermachine over het beton kunt u in de omgeving wat geluid horen. 

De aannemer doet zijn best om zoveel mogelijk overdag te werken, maar vanwege bovengenoemde omstandigheden kan het voorkomen dat deze afwerking soms ook ’s avonds of ’s nachts moet plaatsvinden. Zeker nu we richting de koudere en nattere maanden gaan. Weersomstandigheden en andere factoren, zoals de beschikbaarheid van materialen en personeel, kunnen de dag van het uitvoeren van de werkzaamheden en het tijdstip van het afwerken beïnvloeden. 

In de volgende weken is de verwachting dat er eens per week misschien in de avond of nacht gewerkt zal moeten worden. Dit zal niet in de weekenden plaatsvinden.

– Week 47: de week van 18 t/m 24 november

– Week 48: de week van 25 november t/m 1 december

– Week 49: de week van 2 t/m 8 december

– Week 51: de week van 16 t/m 22 december

Uitgraven van de onderdoorgang

Er worden tienduizenden ‘kuubs’ (kubieke meters) zand uitgegraven voor de onderdoorgang. Vanaf oktober neemt het tempo waarin dit gedaan wordt flink toe. Eerst gebeurt dit aan de oostzijde. Daarna wordt de westzijde verder uitgegraven. De aannemer noemt dit ook wel ‘op diepte brengen’. In de praktijk betekent dit dat gedurende werkdagen en reguliere werktijden er wel iedere tien minuten een zandauto langs kan rijden om het zand af te voeren. Deze zandauto’s worden ook wel ‘dumpers’ genoemd. Inmiddels is de ’toerit oost’ (de kant van de Kaldenkerkerweg en Vierpaardjes) grotendeels ontgraven. Het einde van de onderdoorgang is daar ook al zichtbaar. De verwachting is dat het ontgraven in november grotendeels kan worden afgerond.

Afbranden van de buispalen

Tijdens de treinvrije periode in april van dit jaar zijn er buispalen aangebracht. Deze vormden de basis waarop de voorschuifbaan uiteindelijk heeft gerust. Hiermee konden de eerder gebouwde spoordekken op hun plek worden geschoven. De spoordekken zijn bij het inschuiven op de damwanden gelegd. Nu worden de buispalen tijdens het ontgraven weer zichtbaar en steken ze uit. Deze worden nu afgebrand op de juiste diepte, waarmee ze onder de uiteindelijke betondekken uitkomen. Dit onderste deel blijft zitten en helpt om ervoor te zorgen dat de tunnelbak niet ‘omhoog komt drijven’ op het grondwater.

Wat kunt u horen of voelen?

Hieronder noemen we enkele werkzaamheden of handelingen die u deze maand zou kunnen horen of voelen. Wij kunnen niet garanderen dat dit een volledige lijst is.

  1. Voor het storten van het vloeibare beton wordt gewerkt met een betonmixer. De betonmixer heeft een ingebouwde toeter. Wanneer de betonmixer leeg is en moet worden bijgevuld, gaat deze toeter automatisch af om het personeel ter plaatse erop te wijzen dat de mixer moet worden bijgevuld;
  2. De stalen mallen voor het beton moeten in elkaar worden gezet. Hierbij worden hamers gebruikt. U kunt zich vast voorstellen dat het gebruik van hamers op staal ervoor zorgt dat u het in elkaar zetten van de mallen soms hoort.
  3. Er worden acht weken lang rupsvoertuigen ingezet in ‘de bouwkuip’. Rupsvoertuigen kunnen, vooral wanneer ze over kleigrond rijden, een relatief kleine trilling voor de omgeving veroorzaken. Er is op deze plek relatief weinig sprake van kleigrond, dus wordt verwacht dat het hier erg mee zal vallen.
  4. Diverse werkvoertuigen en bouwverkeer hebben een ingebouwd ‘piepje’ wanneer ze achteruit rijden. Dit is uiteraard bedoeld als veiligheidsmaatregel om anderen om dit voertuig heen alert te houden.

Project Vierpaardjes is een samenwerking met