Laatste update: 7 mei 2024
Er wordt hard gewerkt op de plek van de spoorwegovergang Vierpaardjes. Tijdens de afsluiting voeren de aannemers grootschalige werkzaamheden uit. Deze zijn momenteel bijna afgerond. Helaas zijn er scheuren ontstaan in de pas geasfalteerde tijdelijke weg, waardoor deze niet veilig is om overheen te rijden. Omdat veiligheid het belangrijkste is, hebben gemeente Venlo en ProRail besloten dat de afsluiting wordt verlengd. De tijdelijke weg wordt op donderdag 16 mei en vrijdag 17 mei gerepareerd. De weg zal op vrijdag 17 mei om 19.00 uur weer opengesteld worden voor verkeer.
Voorafgaand aan de afsluiting
• Begin 2024 zijn de betondekken die het plafond voor de onderdoorgang vormen op locatie voorgemaakt. Zo lagen ze klaar om tijdens de afsluiting op hun plek geschoven te worden.
• Er is een nieuw transportriool aangelegd door de tuinen van de voormalige Vierpaardjes woningen.
• Daarnaast is een tijdelijke geluidswal geplaatst in de vorm van containers. In het verlengde daarvan zijn voor de duur van de afsluiting meer containers geplaatst. Dit is een extra maatregel die de gemeente inzet om de overlast van de werkzaamheden tijdens de afsluiting te verminderen.
• Tenslotte zijn de verkeersmaatregelen (omleidingsborden etc.) voorbereid en sloten we de bouwplaats af met bouwhekken voor de veiligheid.
Tijdens de afsluiting
Het spoor
Van 13 tot en met 24 april reden er geen treinen van en naar station Venlo vanuit Duitsland en Roermond. In deze periode werd het spoor tijdelijk verwijderd om de betondekken aan te kunnen brengen. Toen die op hun plek lagen, werd het spoor op de nieuwe betondekken teruggelegd.
Damwanden en boorpalen
De betondekken vormen uiteindelijk het dak van de onderdoorgang. Deze moeten ergens stevig op liggen. Daarom zijn er damwanden en funderingspalen/boorpalen aangebracht. Deze zijn ruim twintig meter hoog voordat ze de grond in gaan. Dit was goed te zien, ook van een afstandje.
Inschuiven betondekken
Na het aanbrengen van de benodigde damwanden en funderingspalen/boorpalen, werd gestart met de voorbereidingen van het inschuiven van de betondekken. Er werd een stuk grond weggegraven om de ruimte te creëren voor de dekken. Daarnaast zijn zogeheten ‘wapeningskorven’ aangebracht en andere hulpmiddelen om het inschuiven zo gemakkelijk mogelijk te maken. De dekken lagen op een soort glijbaan en werden vervolgens heel langzaam richting het spoor geschoven tot ze op hun plek lagen. Vanwege het enorme gewicht ging dit erg langzaam: 10 meter per uur.
Terugleggen van het spoor
Toen de betondekken op hun plek lagen, legden we het spoor terug. Vervolgens werden het spoor en de bovenleiding afgebouwd. Tenslotte bouwden we de spoordekken af, zodat de treinen weer konden rijden.
Damwanden en aanleg tijdelijke weg
Wanneer het spoor weer op zijn plek lag, worden er opnieuw damwanden aangebracht. Dit gebeurt voornamelijk aan de kant van de Vierpaardjes. Tenslotte leggen we het nieuwe deel van de tijdelijke weg aan. Deze loopt door de achtertuinen van de voormalige Vierpaardjes woningen. Hiermee ontstaat er ook aan deze kant van het spoor werkruimte om de komende maanden verder te werken aan de onderdoorgang, terwijl het verkeer gewoon door kan rijden.