Werkzaamheden in mei
zaterdag 3 mei 2025

Er wordt nog steeds hard gewerkt aan de nieuwe onderdoorgang. Veel van de werkzaamheden die in april zijn begonnen, gaan in mei verder. De uiteindelijke onderdoorgang wordt steeds beter zichtbaar in de omgeving. Hieronder leest u wat er in mei gebeurt.

Fietsbrug en trap

De fietsbrug aan de oostzijde van het spoor is al goed te zien. Deze brug is voor fietsers die van de Kaldenkerkerweg naar de Onderste of Bovenste Molenweg willen. De aannemer noemt deze brug ook wel het ‘langzaam verkeersdek’ (zie afbeelding 1).

Eind mei wordt het brugdek gestort. Dat is het bovenste deel van de brug waar straks overheen gefietst wordt. Daarna volgen de afwerkingen: eerst worden de randen aangebracht, vervolgens het leuningwerk geplaatst en daarna komt er een slijtlaag op het dek. Als laatste wordt het asfalt aangebracht. Zo krijgt de brug stap voor stap zijn definitieve vorm.

Ook aan de westkant van het spoor wordt deze maand verder gewerkt. Daar komt een trap die straks zorgt voor een korte voetgangersverbinding tussen de onderdoorgang en de Guliksebaan (zie afbeelding 2).

Wanden onder het spoor

In april is gestart met het maken van de betonnen wanden van de onderdoorgang. In mei wordt het diepste deel gebouwd, precies onder de spoordekken. Daarna, in mei en juni, komt er nog een deel met zelfverdichtend beton bovenop. Dit is speciaal beton dat vanzelf uitvloeit. Daardoor zijn er geen machines nodig die het beton laten trillen. Dit zorgt voor een goede, sterke verbinding tussen de wanden en de onderzijde van beide spoordekken.

Voorzetwanden en deksloven

In mei start de aannemer met het plaatsen van de eerste voorzetwanden en deksloven. De voorzetwanden worden voor de betonnen wanden geplaatst en zorgen voor een strakke, nette afwerking van de onderdoorgang. Ze worden schuin geplaatst, onder een hoek van 7 graden. Boven op deze wanden komen de deksloven. Dit zijn brede, platte betonnen randen die de bovenkant mooi afsluiten en extra stevigheid geven.

In mei wordt vooral aan de oostkant van het spoor gewerkt. In juni gaat de aannemer verder aan de westkant.

De komende weken zijn dus belangrijk voor de afwerking van de onderdoorgang. Er komen steeds meer onderdelen bij die straks blijven.

Project Vierpaardjes is een samenwerking met