
De onderdoorgang krijgt steeds meer vorm. In juni worden weer belangrijke stappen gezet richting de afronding van het project. Steeds meer onderdelen zijn klaar of bijna klaar, waardoor de uiteindelijke vorm van de onderdoorgang steeds duidelijker zichtbaar wordt. Hieronder leest u wat er deze maand gebeurt.
Fietsbrug verder afgebouwd
De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan de fietsbrug. In het artikel over de werkzaamheden in april vertelden we er meer over. Deze is inmiddels goed uitgehard. Dat betekent dat het beton sterk genoeg is om zonder ondersteuning verder te bouwen. In juni wordt daarom de tijdelijke ondersteuning verwijderd. Daarna gaat de aannemer verder met het aanleggen van de betonnen zijwanden aan de buitenkant van de onderdoorgang. Dit zorgt voor een nette afwerking en bescherming van de brug. Aansluitend begint de afbouw van het brugdek: de randen worden aangebracht, het leuningwerk wordt geplaatst en er komt een slijtlaag op het beton. Als laatste wordt het asfalt aangebracht. De fietsbrug is daarmee bijna klaar voor gebruik.
Laatste betonstort wanden onder het spoor
In juni worden ook de laatste betonnen wanden van de onderdoorgang gestort. Daarmee is dit belangrijke onderdeel van de constructie bijna af. Aansluitend zal begin juli de aannemer starten met het plaatsen van de prefab voorzetwanden onder de spoordekken.
Wat is prefab? Prefab betekent dat onderdelen op een andere plek al zijn voorgebouwd, en daarna kant-en-klaar naar de bouwplaats worden gebracht. In dit geval gaat het om decoratieve betonnen wanden in de vorm van panelen. Deze panelen zijn straks goed zichtbaar in de onderdoorgang. In het ontwerp van de panelen is iets bijzonders verwerkt: je ziet een golvend patroon dat het grondwaterniveau weergeeft. Dat patroon begint op de hoogte waar zich normaal het grondwater bevindt.
Zodra deze voorzetwanden staan, kan het fietspad worden aangevuld met grond en verharding. Ook worden dan de schampkanten geplaatst. Dat zijn hoge betonnen geleiders aan de zijkant van het pad, die zorgen voor extra veiligheid voor fietsers.
Voorzetwanden en deksloven westzijde
Aan de oostzijde van de onderdoorgang zijn de voorzetwanden inmiddels volledig geplaatst. In juni begint de aannemer met het plaatsen van de voorzetwanden aan de westzijde van het spoor. Na de wanden volgen de deksloven: brede, platte betonnen randen die boven op de wanden komen. Deze zorgen voor een nette afwerking en extra stevigheid.
In de komende maanden verschuift de focus steeds meer naar het afbouwen van de onderdoorgang. Zo werken we stap voor stap toe naar een veilige, gebruiksvriendelijke en mooie onderdoorgang voor fietsers, voetgangers en overig verkeer.
Project Vierpaardjes is een samenwerking met



