Een dag uit het leven van bouwmanager Marcel van Eck
donderdag 17 april 2025

Er werken veel mensen vanuit verschillende organisaties en met diverse expertises aan het project Vierpaardjes. Als bouwmanager bij ProRail houdt Marcel van Eck het overzicht en controleert hij of alle plannen en werkzaamheden goed op elkaar zijn afgestemd. Hoe ziet een typische werkdag van Marcel eruit? Hij neemt ons mee. 

Ochtend

“Elke maandag werkt het hele team samen in de bouwkeet van aannemer Mobilis. Die gezamenlijke werkdag hebben we al sinds de start van het project. Voorheen kwamen we samen in een kantoor, maar nu zitten we in de bouwkeet. Heel fijn om snel af te stemmen en elkaar goed te leren kennen. Dat maakt dat je zo’n groot project makkelijker doorloopt.” 

“De dag start met het maandelijkse voortgangsoverleg en meteen daarna het tweewekelijkse technische overleg. Mobilis werkt nu de details uit: het tegelwerk, het aansluiten van de lichtmasten en het monteren van de voorzetwanden. Vanuit mijn rol als bouwmanager bij ProRail maak ik alle afspraken met onze aannemer Mobilis. Zij houden mij op de hoogte van hun plannen en ik check of zij de juiste dingen doen. Daarbij houd ik steeds het grotere plaatje voor ogen. In het ontwerp van de onderdoorgang loopt namelijk een lijn waar het werk van onze aannemer Mobilis stopt en het werk van de aannemer van gemeente Venlo (Dura Vermeer) begint. Dat heeft ermee te maken dat ProRail eigenaar is van de grond onder het spoor, en de gemeente van de grond daaromheen. Je wilt voorkomen dat Mobilis de weg in de onderdoorgang bijvoorbeeld een aantal centimeter lager aanlegt dan Dura Vermeer. Dan krijg je een hobbel in de weg. Steeds uitzoomen, zorgen dat de juiste dingen gebeuren en checken of alles op elkaar is afgestemd – dat is mijn werk!” 

 Middag

“Na een lunchpauze met het hele team spreek ik de projectleider van de gemeente Venlo. Wij praten elkaar regelmatig bij en hebben een kort lijntje. We hebben allebei de taak om te checken of alles goed loopt en goed is afgestemd. Zo niet, dan zoeken we samen naar een oplossing. Na dit overleg kruip ik achter mijn laptop voor een digitale meeting met Arcadis. Zij ondersteunen mij met het uitvoeren van audits. Dat zijn onafhankelijke onderzoeken naar de kwaliteit en veiligheid van werkzaamheden die als ‘risicovol’ zijn aangemerkt. Vandaag word ik bijgepraat over de resultaten van de laatste audit. Of iets risicovol is, bepaal ik samen met de gemeente in een risicosessie.” 

“De werkdag sluit ik af met een rondje over de bouwplaats met de operationeel beheerder van ProRail. Samen bepalen we waar ProRail straks hekken moet plaatsen, zodat mensen niet bij het spoor kunnen komen. Als ik over de bouwplaats loop, verbaast het me steeds hoeveel vakmanschap en expertise in de onderdoorgang zit. Er wordt hier echt vakwerk geleverd.” 

Zo draag ik bij aan het succes van de onderdoorgang

“Mijn bijdrage wil ik niet groter maken dan die is. Ik houd iedereen scherp door te controleren of de juiste dingen gebeuren en goed zijn afgestemd. De diversiteit vind ik het leukste aan mijn werk. Ik ben bezig met de techniek, planning, financiën, de omgeving en partners. Het is mooi om een project door en door te kennen en te zien dat al die plannen werkelijkheid worden. Als ik straks door de onderdoorgang rijd, kan ik met trots denken: dit project heb ik mogen leiden.” 

Project Vierpaardjes is een samenwerking met